Tur med "Outdoor ed"
En ny tur med en ny vri. Denne gangen var det jeg som skulle være veileder for en gruppe studenter som går på Outdoor education and Nordic friluftsliv. Turen hadde en varighet på tre hele dager og to overnattinger i telt perioden 25.9 til 27.9. Vi var to fra opplevelsebasert, på tre stykker fra outdoor og målet med turen var å være veiledere.
Dette var første gangen jeg skulle være veileder og det hele startet med tur-planlegging. Vi fant ut hvor vi skulle som var Lingesetevatnet, vi valget det steder siden det var i nærområdet og enkel tilgang på vann der. Målene vi valgte for turen var å lage et fint gapahuk, sporløs ferdsel,kokegrop og være gode veiledere.
Studentene vi hadde med oss var to tyskere og en franskmann. De var ikke så vandt til å gå lange turer i fjellet, men klarte seg helt fint. Det jeg opplevde som veileder var litt forskjellige utfordringer, det ene var at vi plutselig måtte snakke engelsk for å bli forstått. Dette gjorde det litt vanskeligere å kommunisere med dem, men etter litt mistolkning og hjelp fra andre enkelte ganger så gikk dette her ganske så greit. En annen utfordring var hvor "kompis" jeg skulle være med dem og hvor stor grad skulle jeg være "veileder". Jeg prøvde å finne en liten balanse mellom der samtidig som jeg prøvde å være en "guide plus role". Guide pluss rollen handler om en veileder som fokuserer på hver enkelt persons, sørger for at alle har det bra samtidig som han tar rollen som veilederen med historiefortellinger, sosial mediator og instruktør ((Hansen & Mossberg 2016)
For å få til dette så hadde jeg alltid oversikt over hvordan humøret til gruppen var. Jeg var såpass heldig at min gruppe var en gjeng med "lykketroll" så den oppgaven der var ganske enkel. Så målet blir da å løfte opplevelsen fra en "ok" tur til "wow" opplevelse. Gruppen fikk forskjellige oppgaver og ting de måtte ordne selv, alt fra å sette opp gapahuk til å finne ved til bålet. Siden været var dårlig og det regna store deler av tiden, så hjalp vi til med alle oppgavene og ga dem instruksjoner jevnlig.
For å være veileder så var det mye mer å tenke over i praksis enn jeg trodde. Alt fra hvor stor grad jeg skal være kompis med dem til måten jeg forklarer ting på. Hvis de ikke ble utgitt oppgaver så skjedde det ingen ting, så man måtte ha oversikt over hva vi trengte for å gi fornuftige oppgaver til dem. Været var ikke så bra den turen og det regna mesteparten av tiden så å finne god bålved gikk det mye tid på. Ellers så var dette en veldig vellykket tur der alle koste seg, jeg fikk prøvd ut å være leileder og de andre studentene fikk prøvd ut forskjellige ting, blant annet å lage en gapahuk, kokegrop, fyre bål i dårlig vær.
Litteraturliste
Hansen. A & Mossberg L (7 april 2016) Tour guides performance and tourists immersion: facilitating cosumer immersion by performing a guide pluss role. Hentet fra:
https://www-tandfonline-com.galanga.hvl.no/doi/abs/10.1080/15022250.2016.1162347
![]() |
Foto av campen |
Dette var første gangen jeg skulle være veileder og det hele startet med tur-planlegging. Vi fant ut hvor vi skulle som var Lingesetevatnet, vi valget det steder siden det var i nærområdet og enkel tilgang på vann der. Målene vi valgte for turen var å lage et fint gapahuk, sporløs ferdsel,kokegrop og være gode veiledere.
![]() |
Dag 2, der jeg gjør meg klar til regnet |
For å få til dette så hadde jeg alltid oversikt over hvordan humøret til gruppen var. Jeg var såpass heldig at min gruppe var en gjeng med "lykketroll" så den oppgaven der var ganske enkel. Så målet blir da å løfte opplevelsen fra en "ok" tur til "wow" opplevelse. Gruppen fikk forskjellige oppgaver og ting de måtte ordne selv, alt fra å sette opp gapahuk til å finne ved til bålet. Siden været var dårlig og det regna store deler av tiden, så hjalp vi til med alle oppgavene og ga dem instruksjoner jevnlig.
For å være veileder så var det mye mer å tenke over i praksis enn jeg trodde. Alt fra hvor stor grad jeg skal være kompis med dem til måten jeg forklarer ting på. Hvis de ikke ble utgitt oppgaver så skjedde det ingen ting, så man måtte ha oversikt over hva vi trengte for å gi fornuftige oppgaver til dem. Været var ikke så bra den turen og det regna mesteparten av tiden så å finne god bålved gikk det mye tid på. Ellers så var dette en veldig vellykket tur der alle koste seg, jeg fikk prøvd ut å være leileder og de andre studentene fikk prøvd ut forskjellige ting, blant annet å lage en gapahuk, kokegrop, fyre bål i dårlig vær.
Litteraturliste
Hansen. A & Mossberg L (7 april 2016) Tour guides performance and tourists immersion: facilitating cosumer immersion by performing a guide pluss role. Hentet fra:
https://www-tandfonline-com.galanga.hvl.no/doi/abs/10.1080/15022250.2016.1162347
Kommentarer
Legg inn en kommentar